אמנה למניעת כפל מס – איך זה עוזר לנו?

העולם הולך ונהיה גלובלי יותר, במאה ה-21 ניתן לראות נכס או להשקיע במניה בצד השני בעולם באמצעות חיפוש מהיר בגוגל. בהתאם לכך כמות ההשקעות הזרות אותם משקיעים מבצעים הינה בעלייה חדה. אחת הבעיות של השקעות זרות היא החשיפה לשתי שיטות מיסוי שונות, האחת היא השיטה הנהוגה במקום בו האדם משקיע והשנייה היא המדינה בה האדם אזרח ומתגורר ומשלם מס בשגרה.

כמענה לבעיה זו ועל מנת לעודד השקעות זרות מדינות החלו לחתום על אמנות למניעת כפל מס אשר תפקידן למנוע סיטואציה בה אדם משלם כפל מס, ובכך חוסך סכומים משמעותיים למשקיע אשר מעוניין לפעול מחוץ לגבולות ישראל.

לכן במאמר זה אנו נעסוק באמנות מסוג זה וכיצד ניתן להסתייע בהן על מנת לחסוך כסף. מאמר זה יחולק לשלושה חלקים, ראשית אנו נסביר מהי אמנה זו, בחלקו השני של המאמר אנו נבחן כיצד היא מסייעת לנו ולמה היא חשובה כל כך ולבסוף מה צריך לעשות בפועל כדי ליהנות מהטבות אלו.

 

מהי אמנת למניעת כפל מס ומי חתום עליה:

אמנה למניעת כפל מס הוא הסכם אשר נעשה בין 2 מדינות (ידוע גם בשם "הסכמים בלטראליים") אשר בהתאם לתוכן האמנה, הן מתאמות את אופן המיסוי מאנשים אשר חשופים למיסוי של שתי המדינות בגין אותה הכנסה. מטרת אמנות אלו היא לקדם את המסחר וההשקעות בין המדינות ובכך לקדם את רווחיהן. זאת באמצעות הסדרה לפיה אנשים לא יצטרכו לשלם מס לכל מדינה בנפרד, דבר שעלול לגרום לכך שלא יהיה שווה להשקיע במדינות זרות ובכך לצמצם את הכנסות הכספים של אותן מדינות כתוצאה מאותו מסחר. 

לרוב אמנות אלו נותנות זכות בלעדית או זכות ראשונים למדינה בה הופקה ההכנסה של אותו אדם ולעיתים מעניקה למדינה הנוספת זכות שיורית לגביית מס. כלומר אם אזרח ישראלי למשל מחזיק נכס מניב בבריטניה, לבריטניה זכות בלעדית על גביית המס וישראל לא תגבה מס נוסף על המס שנוצר או לחלופין זכות ראשונים . אנו נסביר בפרק הבא על ההבדלים בין שיטות אלו. 

חשוב לציין כי מרבית האמנות מונעות אפשרות של היעדר מיסוי בסיטואציה בה האדם הוא תושב של שתי המדינות, האמנות הללו מיועדות למקרים בהן המשקיע הוא תושב של מדינה אחת ומשקיע במדינה השנייה ולא תושב של שתי המדינות. חשוב בהקשר זה להבחין בין אזרח שמחזיק באזרחות של אותה מדינה לתושב, אזרחות היא פורמלית ונשענת על רישום, בעוד תושבות נשענת הימצאות בפועל בשטח המדינה ומעניקה זכויות סוציאליות שונות. כך למשל ישנם אזרחי ישראל אשר אינם תושבים ובהתאם אינם משלמים ביטוח לאומי. אדם יכול להיות אזרח של שתי המדינות ולהנות מאמנת למניעת כפל מס, אך הוא לא יכול להיות תושב של שתי המדינות.

ישראל מחזיקה באמנה למניעת כפל מס עם מדינות רבות, אשר כוללות בעיקר את מדינות העולם המערבי, אך גם מדינות כמו ג'מייקה, דרום אפריקה, הודו ומדינות ממזרח אירופה. על מנת לדעת אילו אמנות למניעת כפל מס מחזיקה ישראל ניתן לפנות לאתר של משרד האוצר, בקישור הזה, בו מפורטות כל אמנות של ישראל וכן התוכן שלהם ובכך להחליט החלטות מעשיות בנוגע למקומות בו כדאי להשקיע ובאילו סוגי השקעות.

 

אז כיצד אמנה למניעת כפל מס עוזרת לנו:

כאמור, לאמנה למניעת כפל מס יש עדיפות על פני החוק הפנימי של אותה מדינה, בכך בעצם במידה ויש התנגשות בין החוק המקומי לבין האמנה, האמנה מנצחת. בהתאם לכך חשוב להכיר 2 שיטות מיסוי באמנות אלו אשר להן השלכות משמעותיות בעבורנו, מאחר והן מסייעות לנו להשאיר כסף רב מההכנסות שלנו אצלנו ולא במיסוי:

  1. שיטת המיסוי הראשונה היא זכות ראשונית לגביית מס למדינה אחת וזכות שיורית למדינה הנוספת. מטרת שיטה זו היא למנוע גביית כפל מס בעבור אותה הכנסה, כלומר אם משקיע מחזיק באותו נכס בבריטניה, והוא צריך לשלם 15% בבריטניה ו-20% בישראל אין הוא צריך לשלם 35% מהרווחים שלו לרשויות בבריטניה וישראל. הרשויות בבריטניה לה זכות ראשונית לגביית מס יגבו 15% וישראל לה זכות שיורית לגביית מס יגבו 5% נוספים בהתאם לחוק המקומי וכך הוא משלם בהתאם לחוק המחמיר של המדינות אך הוא לא משלם כפול.
  2. אך סוג ההסכם המעניין יותר הוא זכות בלעדית לגביית מס, בחלק מהאמנות הקיימות לאחת המדינות יש זכות בלעדית על גביית המס. כלומר אם אדם  משקיע ומפיק רווחים בארצות הברית, לה יש אמנה למניעת כפל מס עם ישראל, וההוראות של המיסוי מקלות יותר על כסף שהרווחתי שם, המשקיע לא צריך לשלם את ההפרש לרשויות בישראל, די במס אשר הוא שילם לרשויות בארצות הברית. אם ניקח את הדוגמה מהסעיף הקודם, ארצות הברית לה זכות בלעדית מקבלת את המס אותו היא גובה ולרשויות בישראל אין צורך לשלם כלל.

 

אז מה צריך לעשות בפועל?

במקרה בו אנו בוחרים להשקיע מחוץ לגבולות ישראל אנו למעשה חשופים לשתי שיטות מיסוי שונות, בהתאם לכך הדבר הראשון שאנו צריכים לעשות הוא לבדוק האם קיימת אמנה למניעת כפל מס עם ישראל. כאשר אין אמנת מס אנו למעשה חשופים למיסוי אשר עלול למעשה לחסל את כל הרווחים אשר אנו מקבלים מהשקעה מסוימת, ואף במקרים קיצוניים להפסיד כסף.

לכן, יש לקחת זאת בחשבון בכל מדינה בה אנו מתכננים להשקיע. אי קיומה של אמנת מס אינו בהכרח פוסל כליל את כדאיות ההשקעה, שכן לעיתים ישנן מדינות עולם שלישי המעוניינות לקדם השקעות זרות ובהתאם המיסוי נמוך עד לא קיים, ולכן דה פקטו המיסוי הוא רק למול ישראל, אך צריך להביא זאת בחשבון ולבחון זאת באופן מודע כאשר מתכננים את תיק ההשקעות הזרות.

השלב השני הוא לבחון לבדוק את שיטת המיסוי הנהוגה לפי אותה אמנה, האם היא מעניקה למדינות זכות מיסוי בלעדית, שיטה העדיפה לנו כמשקיעים או שיטת מיסוי ראשונית בה אנו עדיין צריכים לשלם את היתרה של המיסוי לישראל. גם שיקול זה צריך לבוא בחשבון, שכן הוא יכול לחסוך לנו אחוזים רבים ולנצל הזדמנויות השקעה במדינות עם שיטות מיסוי נוחות.

 

לסיכום

אמנה למניעת כפל מס היא אמנה בה מדינות שונות מסכימות כי לא יתרחש מיסוי כפול בעבור הכנסה של אדם החשופה לשיטות מיסוי של שתי מדינות. ישנן 2 שיטות מרכזיות לגביית מס בהתאם לאמנות אלו, מיסוי המעניק זכות בלעדית לאחת המדינות או מיסוי המעניק זכות ראשונים למדינה אחת וזכות שיורית ליתרה למדינה השנייה. חשיבות אמנות אלו מתבטאת בכך שכאשר בוחרים את ההשקעות בהתאם אליהן נמנעים מחשיפה של מיסוי כפול ואף במקרים מסוימים צמצמים את המיסוי אשר היה מבוצע במידה ואותה השקעה בדיוק הייתה נעשית בישראל במידה ובאמנה יש למדינות זכות מיסוי בלעדית.

אמנה
עוד בנושא כללי מיסים
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש