מימון המונים – יתרונות וחסרונות

לקבלת הצעת מחיר השאירו את פרטיכם.

בעת האחרונה שיטת 'מימון המונים' תופסת תאוצה בקרב יזמים רבים. במסגרת השיטה, מיזמים רבים מגייסים כספים באמצעות השקעת כספים של אנשים פרטיים מקרב הציבור. לצד יתרונות רבים שכוללת השיטה, יש לה גם לא מעט חסרונות.

 

מה זה מימון המונים?

כאשר מיזם מסוים מנסה לגייס כסף עבור רעיון שפיתח, הוא לרוב פונה לגיוס כספים מאת חברות וקרנות המבצעות את עיקר ההשקעה במיזם. בשיטת מימון המונים, המשקיעים אינם משויכים לחברות וקרנות – מדובר במשקיעים פרטיים מקרב הציבור. גיוס ההון מתרחש בעזרת פרסום של היזמים אודות המיזם או הפרויקט, אשר מתרחש בעיקר ברשת האינטרנט.

המשקיעים הפוטנציאליים נחשפים לפרסומים ומשקיעים סכומים שונים במיזם, באם הם מעוניינים בכך כמובן. כאמור, בשנים האחרונות תופעת מימון ההמונים מתרחבת, ולפיכך חשוב להכירה מקרוב ולהבין את החסרונות והיתרונות הטמונים בה. 

 

מדוע כדאי לגייס כסף דרך מימון המונים?

באמצעות מימון המונים, היזמים יכולים להגיע לאנשים רבים שישקיעו סכומים משמעותיים במיזם, במהירות רבה, ללא מאמץ רב ובעלות נמוכה באופן יחסי. כפי שנכתב לעיל, בכדי להגיע למשקיעים הפוטנציאליים, על היזמים בסך הכל לפרסם את המיזם שלהם באינטרנט. בניגוד לכך, כאשר מעוניינים שקרן מוכרת או חברה בעלת הון ישקיעו בחברה, היזמים נאלצים לקיים אירועים מאורגנים אשר העלות שלהם נחשבת גבוהה.

אשר על כן, נדמה ששיטת מימון המונים מתאימה כמו כפפה ליד עבור יזמים צעירים בתחילת דרכם, אשר מעוניינים לחסוך כסף וזמן משמעותי בכל הנוגע לגיוס הכספים למיזם. נוסף על כך, בשל החיסכון בעלויות, השיטה מתאימה לארגוני צדקה וארגונים חברתיים שאינם מעוניינים להשקיע כספי ציבור מיותרים באירועי התרמה.  

כמו כן, שיטת מימון המונים מתאימה כמובן לאנשים פרטיים רבים. כאשר אדם פרטי משקיע כספים דרך קרנות נאמנות או חברות השקעה שונות, למעשה אין לו כל השפעה על בחירת המיזם להשקעה  – האנשים האמונים על השקעת הכספים מטעם החברה או הקרן עושים זאת בשבילו.

המשקיע מצידו, רק נותן סכום כסף לחברה או לקרן ומקווה שהן יצליחו בהשקעות שלהן. בניגוד לכך, השקעה באמצעות שיטת מימון המונים מאפשרת לאדם פרטי לבחור באופן ישיר את המיזמים בהם הוא ישקיע את כספו. 

בהמשך לכך, השקעה של אנשים פרטיים דרך מימון המונים, מאפשרת להם לפזר את ההשקעה על פני מיזמים רבים, וכך למעשה להקטין את הסיכון שטמון בהשקעה – גם אם מיזם אחד נופל, המשקיע לא איבד את כל סכום ההשקעה שהשקיע (מן העבר השני, כאשר מיזם מצליח באופן דרמטי, משקיע שפיזר את השקעותיו לא ירוויח כפי שהיה מרוויח אם היה משקיע את כל כספו במיזם זה). 

 

חסרונותיה של שיטת מימון המונים

מיזמים אשר בוחרים לגייס הון בעזרת שיטת מימון המונים, בונים על גיוס מוקדם של כספים, בשלב בו הרעיון עוד בחיתוליו. כאשר הפרסום אודות המיזם מתבצע ברשת האינטרנט, המיזם ורעיונותיו נחשפים לכלל הציבור, כך שעלולים לצוץ מתחרים פוטנציאליים שישתמשו במידע שפרסמו היזמים.

כך, נכנסים היזמים למעין פלונטר – מחד, הם מעוניינים לשכנע כמה שיותר משקיעים להשקיע במיזם שלהם, ולשם כך הם מוכנים לחשוף את הרעיונות שלהם.

מאידך, אותם יזמים חוששים מהמתחרים שעלולים להשתמש באותם רעיונות. חיסרון נוסף בשיטת מימון המונים, מקורו בחשש שמא בשל היעדר פיקוח רגולטורי על מימון ההמונים, עלולים אנשים להשתמש בפלטפורמת ההשקעה האינטרנטית, להונות את המשקיעים ולגזול את כספם.

זאת ועוד, המשקיעים הפרטיים לא יכולים לבחון לעומק את המיזם כפי רצונם ולערוך לה בדיקת נאותות ראויה, בין היתר מאחר שהיזמים בוחרים איזה מידע לחשוף ואיזה מידע אודות המיזם והיזמים להסתיר. 

מספר תקנות מנסות להתמודד עם הבעייתיות באשר להשקעה לא בטוחה באמצעות שיטת מימון המונים, בין היתר בכך שהן מגבילות את סכום ההשקעה שניתן להשקיע. בנוסף, המדינה מנסה לעודד את היזמים לפרט כמה שיותר על המיזם, להנפיק אישורים מקצועיים אודותיו, וכן לצרף משקיע מוביל יחד עם שאר המשקיעים מקרב הציבור.

 

סיכומו של דבר, נראה שלשיטת מימון המונים יתרונות רבים, לצד חסרונות לא מעטים. על כל פנים, נראה שלא מדובר באפיזודה חולפת, ובדומה ל'שווקי מימון ההמונים' באירופה ובארצות הברית –  שוק מימון ההמונים הישראלי כאן כדי להישאר. אי לכך ובהתאם לזאת, חשוב להכיר היטב את השיטה לצד יתרונותיה וחסרונותיה, לבחון את כדאיותה היטב, ורק לאחר מכן להחליט האם ובאיזה אופן להשקיע בה.

נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא

השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

כתבות נוספות בנושא