ארנפלד סוכנות לביטוח

האם צריך לעשות ביטוח בנסיעה שיתופית (קארפול)

אחת הבעיות העיקריות המדאיגות את אזרחי מדינת ישראל הנה בעיית הפקקים. אדם ממוצע יעביר שעות ארוכות בעמידה בפקקים בין אם בדרך לעבודה ובין אם בנסיעות פרטיות. סיטואציה זו גורמת לנזקים למשק הישראלי, לאיכות חיי האזרחים וגם לסביבה עצמה.

הסיבה העיקרית לבעיית הפקקים נובעת ממספר הולך ועולה של מכוניות פרטיות ומנגד מחסור בתשתיות מתאימות.

 

ומה עם הפתרון?

לאורך השנים האחרונות, ניסו למצוא סוגים רבים של פתרונות, החל ממערך תחבורה ציבורית (שאינו עונה על צרכי הציבור ואף נחשב למערך לא אמין ולא נוח לשימוש) ועד להכנסת רפורמת "נתיב פלוס", שעל היעילות שלה הדעות חלוקות.

עם זאת, רפורמת נתיב פלוס החזירה לתודעה את אפשרות הנסיעה השיתופית, קארפול שבעבר לא נחלה הצלחה בישראל.

 

מה זה אומר נסיעה שיתופית?

נסיעה שיתופית הינה בפועל נגזרת חוקית של המונח טרמפ. אם כי במקרה של נסיעה שיתופית מדובר בהסדר מדווח ומפוקח על ידי רשויות החוק.

בנסיעה שיתופית, אדם אשר נוסע בכל מקרה למקום עבודתו עם רכב, מציע לחלוק את נטל הנסיעה עם אנשים נוספים. החלוקה יכולה להיות אקטיבית, כשבכל יום אדם אחר הוא הנהג. או פסיבית, כאשר החלוקה הינה כספית בלבד.

היתרונות לנסיעה מהסוג הינם ברורים מאוד, חיסכון בדלק ובלאי של הרכב, ירידה בעומס בכבישים, שיפור סביבתי. החיסרון הינו כמובן התלות באדם זר לצורך ההתניידות האישית.

 

ומה לגבי החוק?

מבחינת החוק לנסיעות קארפול מטרה ברורה והיא צמצום העומסים בכביש ועל כן ישנה הסתייגות ורצון למנוע הפיכה של נסיעות מהסוג למסחריות ולהכנסה פסיבית או אקטיבית של הנהג.

 

על כן הוחלט על מספר חוקים חשובים:

  • כל בעל רכב יכול לבצע עד שתי נסיעות שיתופיות ביום, כשעצם המחשבה הנה, מהבית לעבודה ובחזרה בלבד. כך לא ניתן לבצע מספר רב של נסיעות ולהרוויח.
  • ההחלטה השנייה גורסת כי ניתן להסיע רק עד ארבע אנשים (בנוסף לנהג) ויש צורך לתאם את ההסעה מראש.
  • בתוך כך חל איסור על העלאת נוסעים מזדמנים (טרמפיסטים).
  • מבחינת התשלום על הנסיעה, התעריף הוא ברור וקבוע. כל הנוסעים (כולל הנהג) מתחלקים שווה בשווה בעלויות הנסיעה, כשישנה הגבלה לגבי הסכום אותו ניתן לגבות והוא עומד על 2 שקלים לק"מ.

 

ביטוח נסיעות

בעבר היו סוגיות רבות בנוגע לביטוח הדרוש לנסיעה משותפת. אחת הסיבות שאובר לא הצליחה להיכנס לשוק בארץ הייתה הדרישה לרכוש ביטוח נסיעות מיוחד (וכמובן יקר יותר), למי שביקש להשלים הכנסה באמצעות שיטה זו.

אך כמו שכבר תיארנו במאמר זה, הממשלה עצמה מנסה לקדם את התפתחות תרבות הנסיעה השיתופית כפתרון לבעיית הפקקים. על כן, כבר בסוף 2017 הודיעה המפקחת על הביטוח כי אין צורך בביטוח מיוחד לצורך הסעת נוסעים בנסיעה שיתופית.

במידה והנהג עומד בכל דרישות החוק אשר הוצגו כאן במאמר ואשר עשויות להתעדכן מעת לעת. ונוסף לכך בראשות הנהג ביטוח חובה בתוקף, אין דרישה שהוא ירכוש ביטוח נוסף.

תמונה של קובי ענבר
נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא
השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
כתבות נוספות בנושא
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם סוכן ביטוח, אשמח לקבל פרטים.