ארנפלד סוכנות לביטוח

נפגעתם מתאונה? איך לתבוע נזקי גוף

כמעט כל אחד מאתנו מכיר מישהו אשר חווה אירוע של פגיעת גוף. לעתים זה יהיה אירוע חולף, אך לעתים זה יהיה אירוע שפגע בנו וגרם לנו לנזקי גוף.

כאשר לאדם נגרמו נזקי גוף, כאשר הוא חווה פגיעה שגרמה לו בעיות בתפקוד, לכאבים, לסבל פיזי או נפשי, הוא זכאי לקבל פיצויים. נזקי גוף מוגדרים בחוק כ "מוות, מחלה, ליקוי גופני, ליקוי נפשי או שכלי לרבות פגיעה בתפקוד של אחד מאברי הגוף".

 

3 דברים שצריך לדעת על תביעת נזקי גוף

תביעה בגין נזקי גוף מורכבת משלושה חלקים, תיאור הסבל, הפסדים שנגרמו בעקבות האירוע ופיצוי עבור ההוצאות.

תיאור הסבל – אם בעקבות התאונה נגרם לנו סבל הנובע מפגיעת גוף כמו כאבים, שברים, חתכים וכדומה, על הסבל הזה אנחנו זכאים לתבוע פיצויים. במקרים קלים כאשר הסבל חולף כעבור זמן קצר, הפיצוי עשוי להסתכם במאות עד אלפי שקלים, במקרים חמורים הוא עשוי להגיע לעשרות ומאות אלפי שקלים.

הפסדים שנגרמו בעקבות האירוע – אם נגרם לנו הפסד כלשהו בעקבות התאונה אנו זכאים לתבוע פיצויים בגין ההפסדים כמו חופשת מחלה, שווי ימי העבודה שהפסדנו בגין התאונה ועוד.

הוצאות הן כספים שהוצאתי בעקבות האירוע כמו הזמנת אמבולנס לפינוי לבית חולים לאחר התאונה, ביקור אצל רופאים מומחים, הוצאות עבור עזרה סיעודית ועוד.

 

תביעת נזקי גוף בעקבות תאונת דרכים

באופן עקרוני תביעה נזקי גוף מופנית כלפי גורם הנזק. אם למשל  נפלתי ונפגעתי בשל בור בכביש, תביעת הנזיקין תהיה כלפי הרשות המקומית, אם החלקתי בסופרמרקט על כתם שמן תביעת הנזיקין תהיה כלפי הנהלת הסופר מרקט וכו'. אך יש מקרה אחד חריג שבו איננו תובעים את הגורם לנזק, במקרה של תאונת דרכים.

החוק קובע כי במקרים של תאונת דרכים זכאי הנפגע לקבל פיצויים מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים אשר קובע כי ביטוח החובה שבו נסע או ברכב שפגע בו, גם אם הוא הולך רגל, יפצה אותו. ולכן, במקרה של תאונת דרכים אין לתבוע את גורם הנזק, אלא את חברת הביטוח אשר ביטחה את הרכב שפגע בנו או את הרכב שבו נסענו בעת התאונה.

ועוד דבר: בניגוד לכל תביעות הנזיקין, בתביעת גוף בעקבות תאונת דרכים אין צורך להוכיח רשלנות או אשמה. הנפגע אינו תובע את הנהג, אלא את חברת הביטוח. גם הולך רגל שנפגע בתאונה כהולך רגל זכאי לפיצוי בגין נזקי הגוף שנגרמו לו ללא הצורך להוכיח הוכחת חבות או אשמה בתאונה.

 

איך לנהוג במקרים שבהם נזקי הגוף קרו במסגרת תאונות דרכים?

מיד עם ההתרחשות של התאונה יש להחליף פרטים עם כל גורם אשר היה מעורב בתאונה. חשוב לקחת מספר תעודת זהות, מספר רישיון הנהיגה, פרטי רישיון הרכב, כתובת, טלפון ופרטים על אודות ביטוח החובה והביטוח המקיף.

יש לתעד את התאונה, אם יש עדים מומלץ לקחת מהם עדות או לפחות מספרי טלפון כדי שיעידו בעתיד.

יש להזמין למקום ניידת משטרה ומד"א ויש לפנות להמשך קבלת טיפול רפואי. גם אם  הפגיעה נראית לכם כזניחה, מומלץ לפנות לגורם רפואי ולדווח על הפגיעה מאחר ובמקרים רבים רק לאחר מספר שעות או אפילו ימים יחוש הנפגע בכאבים ובפגיעה בתפקוד השגרתי.

יש למסור למטפל הרפואי תיאור קצר על התרחשות התאונה ולפרט את הכאבים שחש הנפגע בעקבות התאונה.

את התביעה בגין נזקי הגוף יש להפנות אל חברת ביטוח החובה של הרכב הפוגע בצירוף כל המסמכים המתעדים את הפגיעה ואת חומרתה. אם לנהג הפוגע אין ביטוח חובה, קרן קרנית היא זו שתפצה את הנפגע.

הזכאות לפיצוי בגין נזקי גוף בעקבות תאונת דרכים היא אוטומטית, הדיון מול חברת הביטוח נסוב רק סביב היקף הנזק וגובה הפיצוי.

אם הגיעה התביעה לבית המשפט, יש לצרף את כל המסמכים הרלוונטיים, אך אין צורך בחוות דעת של רופא מומחה בתחום הפגיעה. בית המשפט ימנה מומחה מטעמו שיעריך את הנזק שנגרם לתובע וחברת הביטוח היא זו שתשלם את שכר המומחה.

חשוב לדעת: במקרה שבו הנהג נסע ללא ביטוח חובה של הרכב, אף גוף לא יהיה אחראי לפצות אותו על הנזקים שהוא גרם לגופו.

 

תביעת נזיקין בגין נזקי גוף כתוצאה מתאונת עבודה

תאונת דרכים בדרך לעבודה או בחזרה ממנה נחשבת גם כתאונת עבודה וגם כתאונת דרכים. במקרה כזה התביעה בגין נזקי גוף מוגשת הן לביטוח הלאומי והן לחברת הביטוח.

בתחילה יש להגיש תביעה נגד הביטוח הלאומי להכיר בתאונה כתאונת עבודה ולדרוש דמי פציעה אשר יפצו את הנפגע עבור אותם ימי מחלה שבהם הוא נעדר מהעבודה. בשלב השני, אם נגרם לנפגע נזק גופני, יש להגיש לביטוח הלאומי תביעה לגמלת נכות. הנפגע יעבור בדיקות של ועדה רפואית מטעם הביטוח הלאומי שיקבעו את גובה הנכות.

חשוב לדעת כי ההתנהלות מול המוסד לביטוח לאומי תשפיע על גובה הפיצוי ותבסס את התביעה שתוגש לאחר מכן לחברת הביטוח. חברת הביטוח תפצה את הנפגע בהתאם לאחוזי הנכות שנקבעו לו על ידי הממוסד לביטוח לאומי.

 

נפגעתם בתאונה – 3 מיתוסים שחשוב להפריך

  • לא נקבל פיצויים אם תאונת הדרכים נגרמה באשמתנו – לא נכון!

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע שעל חברת הביטוח חלה אחריות לפצות את הנפגע בגין תאונת דרכים ללא כל קשר לשאלה על מי מוטלת האחריות לתאונה.

 

  • לא מקבלים פיצוי על פגיעה נפשית – לא נכון!

החוק הישראלי מכיר בנזקים נפשיים שאירעו כתוצאה מתאונת דרכים ומחייב מתן פיצויים  גם על נזקים אלו. אומנם, התנאים לקבלת פיצוי עבור נזקים נפשיים קשיחים יותר מהתנאים לקבלת פיצויים עבור נזקים גופניים, ודורשים תנאי סף, אך כל תביעה בגין נזקים נפשיים נבחנת לגופה.

 

  • תאונת דרכים היא לא תאונת עבודה – לא נכון

כל תאונת דרכים אשר התרחשה בדרך לעבודה, בחזרה ממנה או בשליחות מטעם העבודה נחשבת לתאונת עבודה.

 

אתם שואלים – המומחים עונים!

שאלה: האם על תביעת נזקי גוף חלה תקופת התיישנות?

תשובה: לפי חוק ההתיישנות, תש"ח – 1958 מועדי ההתיישנות בתביעות בגין נזקי גוף נספרים מהיום שבו אירעה הנזק והתביעה מתיישנת עד לשבע שנים מעת קבלת האבחנה, אך לא מעל עשר שנים מיום קרות הנזק.

שאלה: האם יש צורך לצרף חוות דעת  רפואית בתביעות של נזקי גוף?

תשובה: באופן עקרוני, כאשר מגישים תביעת נזיקין בגין נזקי גוף וטוענים כי לתובע נגרמה נכות רפואית יש לצרף חוות דעת של מומחה  בתחום הרלוונטי לפגיעה. יוצאת מהכלל היא תביעה בגין נזקי גוף שקרו עקב תאונת דרכים, שכן במקרים אלו בית המשפט ממנה מומחה מטעמו בהתאם לשיקול הדעת שלו ולפי בקשת התובע.

שאלה: בני נפצע בבית הספר ונגרמו לו נזקי גוף, את מי עליי לתבוע?

תשובה: כל תלמיד במערכת החינוך, מגיל הגן ועד לסיום התיכון, מבוטחים בביטוח מיוחד וזכאים לפיצוי במקרה של כל תאונה, גם אם היא התרחשה בתוך כותלי בית הספר או מחוצה להם, עשרים וארבע שעות ביממה.

את פוליסת הביטוח רוכשת הרשות מקומית שבתחום שיפוטה נמצא המוסד החינוכי, ולכן יש לברר באיזו חברת ביטוח ביטחה הרשות המקומית את בנך ולהגיש נגדה את תביעת הנזיקין.

שאלה: יצאתי כהורה מלווה לטיול בבית הספר שבו לומד בני. במהלך הטיול קרתה לי תאונה, נפצעתי ונגרמו לי נזקי גוף, האם אני זכאי לפיצוי?

תשובה: הורים המלווים טיול מכוסים בפוליסת הביטוח. אך כדי להיות זכאי לפיצוי עליך להוכיח כי הליווי של הטיול נעשה בהתנדבות, ללא קבלת שכר.

שאלה: רכבתי על אופנוע, עברתי תאונת דרכים ונפגעתי. ממי אני יכול לדרוש פיצוי?

תשובה: רוכב אופנוע שנפגע בתאונת דרכים זכאי לפיצוי מחברת הביטוח שהנפיקה לו את פוליסת הביטוח.

שאלה: נפגעתי מרוכב אופניים חשמליות – האם אני זכאי לפיצוי?

תשובה: אם הוכח כי הרוכב אשם בתאונה אפשר להגיש נגדו תביעה בהתאם לפקודת הנזיקין.

לסיכום, נהיגה חכמה ואימוץ כללי זהירות הם הדרך הטובה ביותר להימנע מנזקי גוף, אך אם קרתה לכם תאונה, חשוב לנקוט מהר בצעדים הנדרשים כדי לזכות בפיצויים בגין נזקי הגוף שקרו לכם עקב התאונה.

תמונה של קובי ענבר
נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא
השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
כתבות נוספות בנושא
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם סוכן ביטוח, אשמח לקבל פרטים.