ארנפלד סוכנות לביטוח

כל מה שצריך לדעת ולהכיר בביטוח רכב

אם קניתם רכב חדש (מזל טוב!) או שהרכב הנוכחי שלכם זקוק לחידוש ביטוח הרכב – אנחנו מזמינים אתכם לא לעשות את הפעולה הזו "על אוטומט", אלא להכיר את משמעות הביטוח, סוגי הביטוחים, ומוקשים שעשויים להקשות עליכם מהאופציות הכדאיות והטובות ביותר

 

שלושת סוגי ביטוחי הרכב

ישנם שלושה סוגים של ביטוחי רכב אפשריים, אחד מהם הוא חובה (כמו שמו), והשאר אופציונליים ותאלצו לבצע בחירה מושכלת האם לשלם עבורם או לא (ואני אעזור לכם בכתבה הזו בנושא הזה). אז כאמור, ישנו ביטוח חובה, שכשמו הוא אכן חובה לביצוע ואף מחייב אתכם להחזיק אותו בתוקף בכל רגע נתון (אחרת אתם עוברים על החוק); ישנו ביטוח מקיף – ששמו גם כן רומז לגבי האופי שלו – הוא נרחב ומורחב יותר מהביטוח חובה, אינו הכרחי אבל יספק ביטוח בשלל גדול יותר של מקרים; הביטוח האחרון הוא ביטוח צד ג' – ביטוח על רכבים אחרים שמעורבים בתאונה חס וחלילה במידה ותתרחש אחת שבה אתם שותפים.

 

ביטוח חובה

המדינה מחייבת כל מי שמחזיק רכב מכל סוג דרך משרד התחבורה, לשלם ולהחזיק בתוקף תמידי בביטוח חובה. במידה ואין עבור רכב מסויים ביטוח חובה, הנעתו ונסיעה בו מהווה עבירה על החוק.

ביטוח חובה הוא ביטוח בסיסי יחסית, שמספק הגנה וכיסוי עלויות במקרה שבו נהג הרכב נפצע, מישהו מהנוסעים ברכב שאינו הנהג נפצע, או שיש עוברי אורח שנפצעו בתאונה שבה מעורב הרכב המבוטח.

ביטוח חובה מגן עליכם, על הנוסעים ברכבכם או עוברי אורח שנקלעו לתאונה בלבד – כלומר ההגנה היא על נפשות בלבד – הביטוח אינו מכסה עלויות תיקון הרכב אחרי תאונה או בכלל – כל עלות שאינה קשורה לבריאות ושלמות בני אדם.

הכיסוי הוא אחיד ומדוייק עבור כל החברות המבטחות – כך שאין לכם מה לבדוק מה אתם מקבלים כשאתם משלמים על ביטוח חובה – מלבד, כמובן, המחיר. משרד התחבורה מנהל פיקוח ורגולוציה בתחום, ולכן הכיסוי זהה לחלוטין. בנושא המחיר, משרד התחבורה אינו מפקח, ואפשר לנהל משא ומתן ולאיים בסגירת העסקה עם חברה אחרת שמציעה עסקה זולה יותר.

חשוב לדעת – כל הפרמטרים "מסביב" לתאונה כגון גיל הנהג, מספר עבירות בעבר הנהיגה של הנהג, נסיבות התאונה וכדומה קובעים את גובה הכיסוי וגובה ההשתתפות העצמית – עוד על השתתפות עצמית בהמשך.

 

ביטוח מקיף

הביטוח המקיף מרחיב את אחריות חברת הביטוח מהגנה על נפש ופציעות, אל תוך כל התחום החומרי – כיסוי עלויות שנוצר בגין תאונה עבור הרכב. רוב הביטוחים מכסים גם נזקים שאינם כתוצאה ישירה מתאונה – נזקי טבע ומזג אויר למיניהם, גניבת הרכב, נזקי דליקה או שריפה שפרצה בקרבת הרכב, וכמובן גם תאונות דרכים. בניגוד לביטוח חובה – העלות כאן היא לא אחידה והיא תלויה בגורמים כמו שנת ייצור הרכב, ערך השוק העדכני שלו, היסטוריית התאונות ועבירות התנועה של הנהג ושל הרכב, גובה הכיסוי במקרה והביטוח מופעל, ועוד. אין חובה להחזיק בביטוח מקיף, וגם אין חובה לבצע ביטוח חובה וביטוח מקיף באותה החברה, ולכן אני מעודד אתכם להפעיל משא ומתן בריא ולפצל ביטוחים בין החברות במידה וקיבלתם תנאים מועדפים בחברה אחרת מזו שמבטחת אתכם בביטוח חובה.

חשוב לדעת – לא רק המחיר משחק תפקיד – הביטוח הזה הוא אינו אחיד, ויתכן מאוד כי תקבלו הצעה יקרה יותר מחברה מסויימת אך אופי הכיסוי (כלומר – מה נכלל בתוכו), גובה הכיסוי וגובה ההשתתפות העצמית שונים וכדאיים יותר. חברות הביטוח מנהלות תחרות קשה סביב מי מהן נותנת יותר כיסוי ומי מהן נותנת אותו במחיר הכי משתלם, אך לא בהכרח הזול ביותר.

לדוגמא: יתכן וביטוח מסויים יהיה זול מאוד, אך לא יכסה נזקי שמשות ומראות צד, שבהחלט עשויים להנזק (וגם לעלות לא מעט) במקרה של תאונה.

 

דברים שכדאי לשים לב אליהם, שבהם המון פעמים טמונים הבדלים חשובים:

  • שירותי גרירה ורכב חלופי – בעיקר להורים שמתניידים עם ילדים קטנים וזקוקים לגרירה ורכבים חלופיים, או בעלי עסק שמתניידים בין לקוחות ועסקאות, ולמעשה – כל מי שצריך חילוץ כאשר נתקע במהירות וביעילות, וחיי היומיום שלו תלויים בשימוש ברכב.
  • תיקון שמשות הרכב והמראות – כמו הדוגמא שנתנה – המון פעמים סוכן ביטוח איתו תדברו לא ימהר לספר לכם שהוא נותן לכם מחיר כדאי כי השמשות ומראות הצד של הרכב לא יתוקנו על חשבון חברת הביטוח במקרים של תאונה. מדובר בתיקונים לא זולים בכלל.
  • הגנה במקרה של משפט – אם אתם מועדים לפורענות ונוהגים באופן פזיז, אתם תרצו שחברת הביטוח תהיה שם עבורכם כדי לכסות עלויות עורך דין והגנה משפטית במקרה ותקלעו למשפט עקב תאונה בה הייתם מעורבים. גם כאן העלויות יכולות להיות מאסיביות, והן גם מושפעות מאוד מהיסטוריית עבירות התנועה והתאונות.
  • גובה השתתפות עצמית – כדי למנוע מכם להונות את חברת הביטוח או לנהוג בחוסר אחריות, כל חברת ביטוח מגדירה אחוז מסויים של השתתפות עצמית. אם לדוגמא נקבעו עבורכם 10% השתתפות עצמית, תצטרכו לשלם 10% מעלויות התיקונים במקרה של תאונה, והצעה לביטוח יקרה יותר שבה ההשתתפות העצמית נמוכה יותר היא כמובן כדאית יותר במידה וקרתה תאונה ומפעילים את הביטוח.
  • ביטוח מקיף ברוב המקרים אינו כולל ביטוח על דברים כמו רדיו, טלויזיה, רמקולים, אביזרים שהוספנו לרכב, ולמעשה כל דבר שאינו חלק אינטגרלי מהרכב ומהמכשור שנועד להזיז ולהפעיל אותו. תוכלו להתייעץ ולבדוק מול חברות הביטוח האם ניתן לבטח ציוד שכזה ובאילו עלויות. כמו כן, תקלה ברכב, תקר בגלגל או דברים כאלו גם אינם מכוסים, אלא אם התקלה או התקר נגרמו כתוצאה מגניבת הרכב או כתוצאה מתאונה.

ביטוח צד ג'

מדובר בביטוח שבו אתם מכוסים כנגד תשלומים עבור רכבים אחרים או רכוש שנפגעו כתוצאה מתאונה שנגרמה באשמתכם. כלומר, אם פגעתם ברכב אחר חברת הביטוח תשא על עצמה את העלות (את רוב העלות, בניכוי השתתפות עצמית כמובן).

ברוב המקרים, תקבלו ביטוח צד ג' כעסקת חבילה יחד עם רכישת ביטוח מקיף, אבל אם תרצו, תוכלו לרכוש ביטוח צד ג' מבלי שרכשתם ביטוח מקיף (הכדאיות של מהלך שכזה תלויה בעיקר בשווי השוק של הרכב בו אתם נוהגים, אם מדובר ברכב ישן בעל ערך נמוך, יתכן וכדאי להחזיק ביטוח צד ג' מבלי להחזיק ביטוח מקיף).

 

דברים שכדאי לשים לב אליהם:

  • היקף ההגנה והכיסוי – חברות שונות יציעו כיסויים בהיקף משתנה ויהיה דברים שחברה אחת תכסה והשניה לא, מה שיכול להוות גורם משפיע במקרה של תאונה, במיוחד אם הרכב בו פגעתם ניזוק אקססיבית ובמיוחד אם מדובר ברכב יקר.
  • גובה השתתפות עצמית – בכל מקרה שבו פגעתם ברכב אחר, חלק מעלויות התיקון, לפי האחוז הקבוע בפוליסה, יהיה באחריותכם. חברות שונות יציעו לכם הצעות ובהם אחוז שונה של השתתפות עצמית בכל מקרה ומקרה.

כל הכתוב בכתבה זו כפוף לפוליסה אותם רכשתם. בכל מקרה, הנוסח והתנאים הקובעים הם תמיד כפי שמתואר ומפורט בפוליסה אותה רכשתם מחברת הביטוח.

תמונה של קובי ענבר
נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא
השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
כתבות נוספות בנושא
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם סוכן ביטוח, אשמח לקבל פרטים.