מזגן מיני מרכזי, מזגן מולטי או מזגן עילי בכל חדר? מה יותר משתלם וחסכוני?

אם נכנסתם לדירה חדשה או אם אתם משפצים ומנפצים קירות (וגם אם לא מנפצים), כנראה תפתחו למשא ומתן את שתי האפשרויות שיש לכם בנוגע למזגנים – מזגן עילי (בכל חדר) או מזגן מרכזי.

יש גם אופציות ביניים שלישית שאנשים שוכחים ממנה לעיתים קרובות – מזגן מולטי. מה יותר משתלם? מה יותר חסכוני? מה עדיף לכם במצבכם הנוכחי? הנה התשובות.

באופן כללי – הבחירה צריכה להעשות לפי הסיטואציה המדוברת – אין נכון או לא נכון שמתאים לכולם. צריך לשקול את ההחלטה לפי העוצמה שאתם זקוקים לה, גודל החדרים המדוברים, כמות האנשים שחיים בבית, גילאי בני המשפחה ועוד.

 

אסביר מעט על שלוש האפשרויות שלכם בבחירת סוג המזגן:

  • מזגן עילי – מזגן שמותקן עבור חלל בודד – חדר אחד. זהו מזגן עם עוצמה שמתאימה לחדר אחד, הוא בולט היטב על אחד מקירות החדר קרוב לתקרה, והוא דורש מנוע משל עצמו מחוץ לחלון אותו חדר או במסתור מנועי מזגן בבית.
  • מזגן מיני מרכזי – מזגן שמותקן עבור כמה חללים, יש לו עוצמה חזקה יותר ממזגן עילי רגיל, והוא מתפצל בין כמה חדרים. למעשה במקרה הזה, יש לכם מזגן עוצמתי יותר בודד שעובד במקביל עבור כמה חדרים.
  • מזגן מולטי 

מזגן מיני מרכזי מתאים בעיקר או לדירות קטנות עם שניים או שלושה חדרים לכל היותר, או למתחמים כוללים יחסית קטנים (לדוגמא – אצלי בבית יש שלוש קומות, כאשר קומת הביניים היא הקומה בה מרוכזים כל חדרי השינה – קומה יחסית קטנה עם 3 חדרים – ובה היה כדאי ואכן כך עשינו – מזגן מיני מרכזי עבור הקומה).

מזגנים מיני מרכזיים מגיעים עם 6-8 כוחות סוס, ולכן מתאימים ליותר מחדר אחד סטנדרטי, בדרך כלל עד שלושה חדרים שגרתיים יקבלו מזגן טוב ממזגן מיני מרכזי אחד. במציאות הקיצית בארץ, עדיף לא יותר מ-3 חדרים, בחום יולי אוגוסט זה עשוי להיות לא מספק.

מזגן עילי, לצורך השוואה, מגיע עם חצי בערך חצי מהעוצמה הזו, ונוצר במטרה לצנן או לחמם חלל אחד בלבד – חדר אחד. הכדאיות למזגן מיני מרכזי גדלה אם אתם משפחה עם ילדים, מאחר והילדים בחדריהם מפעילים מזגן גם כשזה לא ממש הכרחי, והמון פעמים שוכחים לכבות כשהם יוצאים מהחדר, ואז המזגן העילי שעובד בחדר שלהם ועבור החדר שלהם בלבד – נשאר דולק.

חשוב להבין שעם מזגן מיני מרכזי – כל המתחמים או חדרים שהוא עובד בהם – הוא עובד באותו כוח, עם אותה הטמפרטורה הרצויה, והמקסימום שאפשר לעשות זה אם מישהו לא מעוניין במזגן לנסות לשחק עם התריסים של פתח המזגן בחדר הספציפי שלו כדי לנסות לבלום את זרימת האויר.

זה עובד רק חלקית, כמובן. החדר עדיין יתקרר או יתחמם לאורך זמן, אבל אם זרם אויר ישיר מהמזגן המרכזי אל תוך החדר מפריע לכם – זה יפתר כשתשחקו עם מיקום התריסים.

מזגן עילי בכל חדר, מנגד, מתאים במקומות שבהם לא רוצים לסבול מהחסרונות של מזגן מיני מרכזי שציינו קודם, או במתחם שמחולק לכמה גורמים נפרדים שלא ירצו להיות תלויים זה בזה (מבנה משרדים, לדוגמא, כאשר בכל חלל יש חברה אחרת שלא רוצה להיות תלויה במזגן וברצונות של החברה ליד).

בכל מתחם או חדר פשוט מפעילים את המזגן מתי שמי שנמצא בחדר רוצה ומעוניין בכך, בטמפרטורה שהוא מעוניין ובעוצמה שבה הוא מעוניין.

מזגן עילי הוא גדול ונמצא בחדר, בדרך כלל תלוי על הקיר בתוך החדר, ודורש גם מנוע גדול ומכוער עבור כל מזגן (כאמור מקום פיזי מוסתר, או מוברג לקיר הבניין מבחוץ).

מזגן מולטי הוא מזגן חכם עבור דירות חדשות יחסית בלבד, זהו מזגן שלו יש מנוע אחד אך הוא מחובר במקביל לכמה מזגנים (שלמראית עין הם עיליים, בכל חדר). בבניה ישנה לרוב יש בעיה להתקין מזגן מולטי בדירה.

המזגן יודע להבחין כמה מזגנים פועלים במקביל, ולשנות את הספק הכח שהוא מספק מתוך המנוע הבודד שמתחבר לכל המזגנים. זה אומר שיש רק מנוע מכוער אחד, וזה גם אומר שצריך בשביל מנועי המזגן הרבה פחות מקום, מאחר ואין מנוע לכל מזגן.

המזגן המיני מרכזי שצריך לקרר חללים גדולים יותר ומספר מרובה של חדרים זולל חשמל ביחס למזגן עילי, וכמובן שאם כל תושבי הבית לא נמצאים בחדרים בהם המזגן עובד – הוא עובד בהם לחינם, מבלי שאף אחד נהנה מהמיזוג. אם אתם נמצאים בבית שבו יש מספר מזגנים עיליים והם עובדים במקביל וביחד רוב הזמן – אתם תבזבזו דווקא יותר חשמל עם המזגנים העיליים.

יש מזגנים מרכזיים שמכונים "אינוורטר", עם שכלולים לטיפול בבעיה – הם אולי עולים קצת יותר, אך מסוגלים לווסת את עוצמתם באופן דינמי לפי הטמפרטורה, וככה צריכת החשמל יורדת משמעותית.

חלק מהמזגנים העיליים החדשים מדברים עם הרשת הביתית שלכם, ואתם יכולים לכבות מזגן שמישהו שכח דולק מחדר אחר ולפעמים אפילו כשאתם לא בבית בכללף באמצעות אפליקציה תואמת בסלולר.

עכשיו אחרי שעברנו על סוגי המזגנים ועל היתרונות והחסרונות שבכל סוג והשוונו בין צריכות החשמל, חשוב להבין שלא תמיד תוכלו לבחור באופן חופשי איזה מזגן יהיה לכם.

 

מזגן מיני מרכזי או מזגן עילי בכל חדר – לא תמיד כל האפשרויות פתוחות בפניכם

המון פעמים, מבנה הבית והדירה לא יהיה "ידידותי" לסוגים מסויימים של מזגן, או שתצטרכו להשקיע הרבה יותר במיני מרכזי מאשר במזגנים עיליים, או להפך, וזה כבר לא יהיה כדאי – אפילו אם אתם מעדיפים. בדירות ישנות ובבניה ישנה המון פעמים אין הכנה מתאימה למזגנים עיליים (מבחינת התשתית, הקירות, והאפשרות להציב מנועים עבור כל מזגן).

כל הדברים האלו פתירים אם אתם משפצים, אבל זה עלול לייקר מאוד את עלות השיפוץ.

לפעמים נדרשת חציבה בקירות, הצבת תעלות, הנמכת תקרות – וזו חתיכת הרפתקאה שלא כדאי להכנס אליה. בדירות חדשות בדרך כלל תהיה הכנה מובנת למזגן מיני מרכזי מתוך הידיעה שזה מה שאנשים מעדיפים בדרך כלל, ולהתעקש על מזגנים עיליים ידרוש שינוי מבנה קיים וכמובן שזה יגרור עלויות מאסיביות של שיפוץ.

אסור גם לשכוח שמזגן מרכזי דורש חיבור אחד לחשמל, ומזגנים עיליים דורשים חיבור חשמל בכל חדר. לא תמיד יש שקע זמין מיותר ובמיקום סביר בכל חדר בשביל לאפשר לכם לחבר מזגנים עיליים בכל החדרים. אם יש חדר אחד מתוך שלושה או ארבעה חדרים שאין בו שקע שמתאים לחיבור מזגן עילי, כנראה שתצטרכו מזגן מיני מרכזי – לא תוכלו להשאיר חדר בלי מזגן.

 

והמנועים איפה?

עוד נקודה שמניעה אנשים לבחור במזגן מרכזי או מולטי ולא במזגנים עיליים – היא כי אין להם מקום או אפשרות להציב כמות גדולה של מנועים.

בבתים ישנים – היה נהוג שמחוץ לחדר שבו מורכב המזגן – מחוץ לחלון – התנוסס מנוע המזגן. כיום בבניינים חדשים לא עושים את זה יותר מאחר וזה מאוד מכוער ופוגע במראה הויזואלי של המבנה, ויש שטחי מוסתר המיועד לתליית כביסה ולמנועי מזגן.

השטח הזה המון פעמים לא גדול מספיק בשביל 3-6 מנועי מזגנים עיליים, מנוע לכל מזגן שנמצא בכל חדר.

במקרים כאלו, תהיו חייבים להתקין מזגן מיני מרכזי או מזגן מולטי, הצבת מנוע מחוץ לחלונות החדרים במבנים חדשים בהם בנוי מראש מסתור כביסה ומנועים, היא נגד החוק.

 

לבעלי אמצעים – מזגן מולטי מכיל את כל היתרונות והכי חסכוני

מזגן מולטי לא דורש הרבה מקום מאחר והוא מכיל אך ורק מנוע אחד.

מבחינת ויסות העוצמות בין החדרים – זה דומה מאוד למזגנים עיליים רגילים – עד תשעה מתחמים או חדרים יכולים להנות ממיזוג פרטני לפי רצון השוהים באותו חדר – עוצמות, טמפרטורות, מיזוג פועל או כבוי.

בלי קשר, ביחס לריבוי מזגנים עיליים, מזגן מולטי חסכוני יותר בצריכת החשמל, ולמרות שהעלות שלו גבוה מאוד – עם הזמן זה יחזיר את עצמו.

לשליטה מירבית בעוצמות המיזוג לכל חדר בנפרד, נוחות של מנוע אחד בלבד כמו במזגן מרכזי, וחיסכון מירבי בחשמל – יש תג מחיר, אבל היתרונות והחיסכון שיצטבר אחרי ההתקנה הראשונית בהחלט ישתלמו לכם.

 

כמה זה עולה?

חשוב להבדיל בין שני סוגי עלויות – עלות המזגן עצמו ועלות ההתקנה. באופן טבעי המזגן שיהיה הכי קשה להתקין הוא מזגן מיני מרכזי – מאחר והוא מתפרש ומסתעף לכמה חדרים ודורש תשתית וצנרת מסובכת יותר עבור המתקינים. העניין הוא שבהרבה מקרים, התקנה של מזגן מיני מרכזי אחד תעלה ביוקר, אבל זה פחות או יותר כמו עלות ההתקנה של שלושה או ארבעה מזגנים עיליים.

מה שאני בעצם אומר זה שזה מאוד משתנה לפי כמות המיזוג שאתם זקוקים לה, ותצטרכו להתחיל לקבל הצעות מבעלי מקצוע כדי לשקול את עניין העלויות כמו שצריך – כדי לראות את עלויות ההתקנה אותם תדרשו לשלם.

גם במחירי המזגן יש הבדלים עצומים, לפי טיב המזגן וכמה הוא משוכלל. מזגן עילי שמוצב בחדר אחד בודד, יכול לעלות החל מ-1,200 ש"ח ועד 5,500 ש"ח.

בהתאם לגודל החדר, העוצמה של המזגן ומאפייניו – הפער הזה יקבע. מזגן מיני מרכזי אחד יעלה כמו מזגן עילי אחד יוקרתי – החל מ-אזור ה-5,000 שקלים, ויכול להגיע גם עד כ-16,000 ש"ח בהתאם לכמות החדרים אותה הוא צריך לקרר או לחמם.

מזגן מולטי יתחיל מטווח של מחיר דומה, ויכול להגיע אפילו עד כ-20,000 ש"ח. כל זה, כמו שהסברתי, לפני עלויות התקנה – ואם הדירה שלכם מתאימה או לא מתאימה לסוג מסויים של מזגן – העלויות ישתנו בהתאם.

 

שחקני הספסל: המזגנים שכמעט ואף אחד לא חושב להכניס למגרש

קיימים עוד שני סוגי מזגנים, בימינו לצערי הרב אנשים כמעט ולא שוקלים אותם אבל בחלק מהמקרים הם יכולים להתאים. הסוג הראשון הוא המזגנים הרצפתיים, שהיו מקובלים בעיקר לפני זמן רב, כשמזגנים רק הגיחו לאויר העולם.

אלו הם מזגנים בדרך כלל גדולים למדי, שיושבים על הקיר בגובה נמוך או ממש פיזית על הרצפה.

הם עוצמתיים למדי אבל החיסרון שלהם ברור – בניגוד למזגן עילי, הם ממש תופסים מקום על רצפת החדר ובכך מקטינים אותו ואת השטח של החדר, ומפריעים לכם להתנהל כמו שהייתם רוצים בחדר בו הם מוצבים.

הסוג השני הוא המזגנים הניידים שהגיחו לעולמנו לפני כמה שנים – מזגנים שיושבים על הרצפה אבל הם קטנים ופחות פולשניים ממזגנים רצפתיים, והם גם ניידים – כלומר הם יחסית קלי משקל ואפשר לקחת אותם לכל מקום.

לא מתקינים אותם ואם אין לכם צורך במזגן – בסתיו או באביב, כשנעים יותר, אתם פשוט יכולים לאחסן אותם ולפנות את המקום בחדר. אלו גם מזגנים יחסית זולים אבל הם חלשים בהרבה ממזגן שמתקינים אותו והוא קבוע בחדר.

מזגן מיני מרכזי יחידה חיצונית
עוד בנושא כללי צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש