דיור מוגן – כל מה שכדאי לדעת 

אם אתם לפני מעבר לדיור מוגן, או שאתם עומדים לשלוח קרוב היקר לליבכם לדיור מוגן, יש כמה דברים שחשוב ורצוי שתדעו. מה זה? מה מקבלים שם בדיוק? מה ההבדל מול בית אבות? כמה זה עולה ואיך אפשר לממן את זה? הנה כל המידע וכל התשובות לפניכם.

 

מה זה דיור מוגן?

דיור מוגן הוא כינוי לדיור עבור אנשים שהגיעו לגיל זקנה, אך מתפקדים עצמאית היטב ולחלוטין בכוחות עצמם. דיור מוגן רלוונטי מגיל 65 (בערך, לא יסרבו "לקבל אתכם" גם בגיל 63, לצורך העניין) וכל עוד מדובר באדם שמתנהל בכוחות עצמו ואינו זקוק לסיעוד או פיקוח צמוד תמידי. הדיור המוגן מכניס את דייריו המבוגרים לדירות יפות ומטופחות, סביבה חברתית תוססת, פעילויות תרבות, חוגי העשרה, טיולים, ואף דואג להם לשירותים נחוצים כמו ניקיון, רפואה ותחזוקה.

 

מה זה דיור מוגן ציבורי?

אין ידם של כל אחד ואחת משגת ובאפשרותם להכנס לדיור מוגן, על כן קם ועלה הדיור המוגן הציבורי. זהו פתרון עבור אנשים בגיל השלישי שרוצים להנות מהדיור המוגן, אך אין להם אפשרות לעמוד בתשלומים הנדרשים. הדיור הציבורי ממומן בשיתוף על ידי משרדים ממשלתיים רבים לפי הדייר המדובר: משרד הרווחה, משרד האוצר, משרד הקליטה, ומשרד הבינוי והשיכון. הדיור המוגן הציבורי הוא כמובן נחות מהדיור המוגן הפרטי, והוא בעיקר בא לתת למבוגרים בגיל השלישי שירותים של דירות מאובזרות לא יוקרתיות, תחזוקה בסיסית, פעילויות חברתיות בסיסיות ועובדת סוציאלית. כדי להכנס לדיור מוגן ציבורי תצטרכו לעבור תהליך בירוקרטי ומייגע מול משרד הקליטה ו/או משרד הבינוי והשיכון, ותצטרכו לעמוד בקריטריונים קפדניים לפני שיאפשרו לכם להיכנס לתוכנית הציבורית.

 

איך מממנים את זה?

דיור מוגן מגיע בשלל מאפיינים ועלויות. החל מחדרים קטנים ופשוטים ושירותים בסיסיים בעלויות נמוכות, ועד לחיי יוקרה, פעילויות תרבות נרחבות, מתקנים מדהימים ושירותים מקיפים עבור הדייר. אין ספק שקודם כל ולפני הכל – אתם מתכוונים להיכנס (או להכניס יקיר לכם) לדיור מוגן לפי היכולת הכלכלית שלכם. איך מממנים את זה, אתם שואלים? הנה האפשרויות:

 

  • משכורת – חלק מהתשלום החודשי עבור דיור מוגן יצטרך כנראה לצאת מתוך המשכורת שלכם, ובמידה והדייר עצמו עדיין עובד (פחות נפוץ אבל בהחלט קיים) – מתוך המשכורת שלו. אנשים עם משכורות גבוהות יותר ששולחים את משפחתם לדיור מוגן בהחלט יכולים להרשות לעצמם יותר.
  • פנסיה וקצבאות זקנה – כמעט לכל אדם שבא בימיו קיימת קצבת פנסיה וקצבאות זקנה נוספות, ואולי אפילו קצבאות נוספות בשל מחלה או מגבלה. הקצבאות האלו יכולות לחזק את יכולות המימון שלכם עבור דיור מוגן, ולאפשר לכם להכנס לדיור מוגן יוקרתי יותר.
  • משפחה – רבים מהדיירים המוגנים המתגוררים בדיור מוגן משתמשים בבני המשפחה כמקור מימון. כך לדוגמא הילדים של דייר מוגן יכולים לתרום ולהכניס כסף עבור ההורה או ההורים לטובת העניין, אם ישנם אחים או אחיות, דודים או דודות עמידים – המון פעמים שווה להביא את המצב לידיעתם ולהסביר שיש צורך בדיור מוגן, והמשפחה תפתח את הלב והארנק ותתן אפשרות.
  • מכירת דירה – לאנשים מבוגרים רבים יש דירה שעבורה סיימו לשלם משכנתא. את הדירה הזו הם כנראה עוזבים לטובת דירה בדיור מוגן, ולכן היא מתפנה למכירה או לשכירות. עם כספי השכירות יוכל הדייר המוגן לממן את שהותו בדיור המוגן, או שימכור את הדירה וכך יקבל סכום כסף גדול כדי לממן את הדיור המוגן, וגם פינוקים נוספים מסביב.
  • דיור מוגן ציבורי – אם כל האמצעים האלו למימון דיור מוגן לא אפשריים עבורכם וכלכלית אתם חנוקים ולא יכולים לדמיין מצב שבו תוכלו להנות מדיור מוגן פרטי, אך יש לכם צורך באחד, תמיד ניתן לבדוק מול משרד הרווחה מהם הקריטריונים לקבלת מימון עבור דיור מוגן ציבורי מסובסד או ממומן לחלוטין בחסות המדינה, ולראות האם יש סיכוי שאתם עומדים בקריטריונים האלו ותוכלו להנות ממימון מדיני. כמובן, הדיוק המוגן שלכם לא יהיה יוקרתי או מפנק כמו דיור מוגן פרטי, אבל זה בהחלט עדיף מכלום.

 

איך בוחרים איזה דיור מוגן הכי מתאים לי?

כדי לבחור את הדיור המוגן שהכי מתאים לכם – ראשית תאלצו לסנן אפשרויות דיור מוגן לפי תקציב. תקתקו בגוגל "דיור מוגן", ערכו רשימה של כל בתי הדיור שאתם מוצאים, ובדקו את המחירים החודשיים שלהם. מה שלא בתקציב אוטומטית יורד מהרשימה. אחרי שסיננתם לפי התקציב שלכם, הגיע הזמן לסנן לפי מאפיינים והדרישות שעל לבכם, לפי מה חשוב לכם יותר ומה פחות. תוכלו להתרשם מהמאפיינים הבאים:

מיקום גאוגרפי: אם יש לכם משפחה, חברים ועיסוקים באזור רמת גן-גבעתיים, לא בטוח שתרצו להכנס לדיור מוגן בחיפה. הקרבה לעיסוקים, תחביבים, משפחה וחברים היא קריטית עבור חלק מהדיירים, וחלק – פחות אכפת להם.

הדירה שתקבלו: כמובן שחלק מבתי הדיור המוגן מציעים דירות טובות יותר ופחות, מרוהטות יותר או פחות, בחלק מבתי הדיור גם ניתן לאתר כמה דגמים של דירות, ואז תוכלו להנות מאופציות לבחירה, ואם בהמשך הדרך תתפנה דירה טובה יותר וכלכלית זה יתאפשר לכם – תוכלו לעבור אליה.

זמינות בתי הדיור בזמן שבו אתם מעוניינים להכנס כדיירים: לפני שאתם בוחרים איפה ומה בדיוק מתאים לכם – ערכו בדיקה שאתם מתאימים להם באותה נקודת זמן. בחלק מבתי הדיור יש רק כמה עשרות חדרים, והם עשויים להמצא בתפוסה מלאה גם אם יש יותר.

סביבת בית הדיור: חשוב מאוד שתבדקו את הסביבה שמסביב לבית הדיור והאם היא מתאימה לכם. האם יש מקומות בילוי מסביב, מסעדות, בתי קולנוע, מרכזים מסחריים? האם הסביבה היא כפרית או עירונית – ואיזו מבין שתי אלו אתם מעדיפים? האם יש תחנות אוטובוס וכבישים ראשיים שהרעש מהם יגיע עד אליכם? התייחסו לסביבה ברצינות שכן היא יכולה להשפיע משמעותית על חוויית השהות שלכם בדיוק המוגן.

שירותי רפואה וסיעוד: כל בית דיור מוגן מגדיר לעצמו רשימה של שירותים רפואיים וסיעוד (או העדר שלהם) פנימיים – שתקבלו במסגרת הדיור המוגן, מבלי להצטרך להתנייד לקופת חולים או בית חולים בכל מיני מצבים. ככל שיותר שירותים רפואיים ניתנים במסגרת הדיור המוגן, כך העלויות גדלות, אבל הנוחות והיחס הרפואי האישי והישיר יעשו לכם טוב יותר, מן הסתם. אם מדובר בדייר מבוגר מאוד, יתכן ולא תוכלו להתפשר על דיור מוגן ללא לחצני מצוקה (בחדרים, ובשטחים המשותפים הציבוריים – מסדרונות וכדומה). אם מדובר בדייר מוגבל בתנועתו, תצטרכו לבחון את ההתאמה לכיסא גלגלים, שימוש במעליות, אנשי צוות ורפואה במקום שמכירים את המוגבלות.

שירותי הסעות: במידה ואתם רוצים להתנייד לעיסוקים, משפחה או חברים הרבה, יש בתי דיור שיתמכו בתים ויספקו שירותי הסעות הלוך וחזור ממקומות מרכזיים.

חדר כושר ובריכת שחייה: בחלק מבתי הדיור המרכזיים תוכלו להרגיש יותר כאילו מדובר בבית מלון באמצעות בריכת שחייה, חדרי ספא, סאונות, שולחנות טניס שולחן, וחדר כושר עם אנשי צוות. כמובן, זה יגדיל את העלויות, אבל יכול מאוד לשדרג את השהות והחוויה שלכם.

שירותי תספורת וטיפוח: בחלק מבתי הדיור המוגן תמצאו מספרות (את זה תמצאו ברובם) וטיפולי יופי וטיפוח נוספים ונרחבים (את זה תמצאו קצת פחות). פדיקור, מניקור, טיפוח ויופי, הכל ינתן לכם (כמובן מדובר בשירותים בעלויות, אבל זה שהם ניתנים במסגרת הדיור ופיזית במקום המגורים שלכם – מקנה המון נוחות).

ספריה: קיימת כמעט בכל בית דיור מוגן, אבל הגודל, ההשקעה, כמות הספרים וכדומה – מאוד משתנים מבית אחד לשני. אם אתם אוהבים לקרוא ונהנים מזמן של שקט – תרצו ספריה מושקעת ואיכותית עם המון ספרים ואפשרויות עבורכם.

חיות מחמד: אם אתם רוצים להכנס לדיור המוגן עם חיית המחמד שלכם, כלב או חתול – לא בכל מקום יאפשרו לכם את זה, רק חלק מבתי הדיור מאפשרים את זה. אם יש לכם כלב, חתול, או כל חיה אחרת שיקרה לליבכם, בהחלט יכול להיות שהסעיף הזה פוסל עבורכם אפשרויות רבות ומצמצם מאוד את טווח הבחירה שלכם.

שירותי נישה נוספים: דברים קטנים ומדהימים שעשויים להיות חשובים עבורכם: פיזיותרפיה, מסז'ים, יעוץ תזונתי, רפואה משלימה, אולמות וחדרי אירועים, הרצאות, הופעות אומנים, חדרי מחשוב, אולמות קולנוע, חוגי העשרה, מקומות בילוי פנימיים, מגרשי באולינג ועוד.

 

דיור מוגן מול בית אבות

ההבדל המרכזי והעיקרי בין דיור מוגן לבית אבות, היא רמת התפקוד והעצמאיות של הדיירים, וכמובן שמאחר וקהל היעד שונה, גם השירותים והמאפיינים של המקום עצמו שונים – אבל זה מתחיל בעיקר בשוני באופי הדיירים. בעוד שבדיור מוגן הדיירים מתפקדים ועצמאיים ומבצעים את כל הפעולות הבסיסיות בכוחות עצמם, בבית אבות הדיירים הם קשישים שלא יכולים להמשיך לגור בבית שלהם מאחר והם אינם מתפקדים ועצמאיים, או שהם זקוקים לפיקוח והשגחה מתמדת של איש מקצוע. בבית אבות, אנשי המקצוע יהיו צמודים לדייר ויעזרו בהליכה, כל פעולה בסיסית שהיא, הכנת אוכל, רחצה, שירותים וכדומה. 

איש סוחב אישה על כסא גלגלים
עוד בנושא צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש