ארנפלד סוכנות לביטוח

דוח העדר תביעות – מה השימוש שלו ואיך משיגים אותו

רכישת רכב, הוצאות דלק, תיקונים שוטפים ועוד מהווים הוצאות הכרחיות לשם החזקת אוטו צמוד, שהפך להרבה יותר ממוצר מותרות עבור רובנו. אחת מההוצאות הנלוות לפריווילגיה שבהחזקת רכב הינה ביטוח הרכב השנתי. דו"ח היעדר תביעות יכול להעניק לכם הנחה ברכישת או חידוש פוליסת הביטוח, וכיום ניתן להמציאו במספר צעדים פשוטים באינטרנט. אז מהו דוח היעדר תביעות, כיצד מוציאים אותו ולמי הוא מסייע? 

 

דוח היעדר תביעות על רגל אחת

ישנם לא מעט פרמטרים המניבים את מחיר פוליסות ביטוח הרכב השונות. סוג הרכב ודרגת הרישוי בה מצוי, היות הרכב דו גלגלי או אחר, גיל הנהג הצפוי לנהוג בו ונתונים שונים נוספים. בין הנתונים הללו מצוי דוח היעדר התביעות, המהווה גורם משמעותי מאוד מבין הגורמים האמורים.

דוח היעדר תביעות, או בשמו השני, דו"ח עבר ביטוחי מרוכז, הינו דוח המהווה מעין חותמת "נהג זהיר" לאדם המבקש לרכוש פוליסת ביטוח חדשה או לחדש פוליסה שמצויה בידו. בפועל, דוח היעדר תביעות אינו מעיד על היות הנהג נהג אחראי ומחושב, אלא מעיד הדוח על כך שאותו אדם, המבקש לרכוש או לחדש את הפוליסה בידו, לא תבע את חברת הביטוח בגין נזק במהלך התקופה המצוינת. מרבית הטפסים יעידו על היעדר תביעות לתקופה רטרואקטיבית של 3 שנים, ככל שהמבוטח היה לקוח של חברת הביטוח בפרק הזמן האמור.

 

הסיבה והתוצאה – למה צריך הוכחת נהג זהיר?

חברות הביטוח הינן גופים כלכליים, שמטרתם יצירת רווח גבוהה ככל הניתן. אחת מהדרכים לשמירת הרווחים היא הימנעות מקדימה ומחושבת מהוצאות עתידיות. דוח היעדר תביעות, שכאמור מעיד על כך שרוכש הביטוח לא שש לתבוע את חברת הביטוח, מהווה אינדיקציה חזקה לחברות הביטוח שמדובר באדם שלא יהווה נטל כלכלי על החברה משתי סיבות. ראשית, מדובר באדם שככל הנראה לא ביצע תאונות קשות, המצריכות את הפעלת שירותי הביטוח. שנית, הדוח האמור מעיד על כך שגם אם אותו אדם ביצע תאונה, הוא לא עירב את חברת הביטוח ובכך לא הביא להוצאה כלכלית.

בשל היתרון שגלום בלקוחות אלו, וכאמור לעיל, דוח היעדר תביעות מביא להנחה בעת חידוש או רכישת ביטוח חדש. מנגד, ככל שאדם תבע את חברת הביטוח בשנה האחרונה, הוא ייאלץ לשלם תוספת תשלום בעת חידוש הביטוח (מה שרובנו מכירים בשם "עליית פרמיה"). יש לציין כי על פי רוב, תבקש חברת הביטוח את הדוח האמור בנוגע לכל נהג שצפוי לנהוג ברכב.

 

הבעיה והפתרון – הדרך להנפקת דוח היעדר תביעות

בעבר היו קשיים רבים בהמצאת דוח היעדר התביעות. על פי רוב, בשל התקשרות טלפונית בין חברות הביטוח למבוטחים, ניתנה ההצהרה אודות היעדר תביעות ביטוח בעבר באופן מילולי. ככל שההצהרה שנמסרה הייתה שקרית, לא תהא מחויבת חברת הביטוח בתשלום (כולו או חלקו) במהלך תביעת פיצויים. כמו כן, פניות לסוכן או חברת הביטוח שלא נענו והובילו למחירי פוליסה גבוהים יותר, לצד מבוטחים שניזוקו מתאונה ולא קיבלו פיצוי הולם בשל אי העברת הדוח האמור הובילו לשינוי תפיסה בנוגע לפרקטיקה הנדרשת בהפקת המסמך.

החל מיום 18.02.2020, ניתן לקבל את דוח היעדר התביעות באתר הר הביטוח. השירות ניתן באתר ללא עלות ודי במהירות. בשל המעבר להעברת מסמכים דיגיטליים, ניתנת כיום האפשרות, כפי שרבים ממבטחי הרכב יודעים, להנפיק תעודת ביטוח חובה דיגיטלית. לשם הוצאת הטופס, עליכם להתחבר באופן פשוט לאתר, תוך כדי הצטיידות בתעודת זהות (לרבות מספר ותאריך הנפקה) ופרטים אישיים מינימליים נוספים. האתר, לאלו מכם שאינם מכירים, מרכז נתוני ביטוח רבים ומגוונים אודות כל אדם, מתוך שיקולי נוחות ויעילות.

 

יש דברים חשובים ממנו – האם לתבוע או לא

ההסבר האמור לעיל, אודות דוח היעדר תביעות, יכול להתפרש כהמלצה שלהימנע ככל הניתן מתביעת חברת הביטוח. ההנחה האמורה, הנובעת מקיומו של דוח היעדר תביעות, הוא שיקול אחד מתוך מערך השיקולים בהחלטה האם לתבוע את חברת הביטוח בגין תאונה. עלות התיקון העצמאית, הן של הרכב שלכם והן של הרכב הנפגע, וכן תביעות קודמות הם פרמטרים נוספים בהם יש להתחשב.

לצד אלו, יש לשים לב לנקודה נוספת, הנכנסת במערכת שיקולי הבחירה בין תיקון עצמאי או מימוש הפוליסה. בעוד תביעה אחת כנגד חברת הביטוח תשלול את ההנחה הניתנת במסירת דוח היעדר תביעות, תביעה שלישית עלולה להביא לכדי אי חידוש פוליסה. אותה קביעה בחברת הביטוח המקורית יכולה להשליך גם על אפשרות ביטוח בחברות אחרות.

 

הכי חשוב – סעו בזהירות! 

תמונה של קובי ענבר
נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא
השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
כתבות נוספות בנושא
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם סוכן ביטוח, אשמח לקבל פרטים.